• Podstawy pracowania z warstwami
  • Ile warstw powinien mieć rysunek?
  • Co to jest maska warstwy?
  • Style warstwy
  • Mieszanie warstw

Jeżeli nie wiesz czym są warstwy i chcesz poznać podstawy, zajrzyj najpierw do wpisu Warstwy w photoshopie cz 1. – podstawy

Podstawy pracowania z warstwami

Pierwszą najważniejszą sprawą jest to, że możemy rysować tylko na jednej warstwie w danym momencie. Jeżeli przypadkiem zaczęliśmy rysować na złej warstwie a nasz limit cofnięć akcji już się wyczerpał, to cóż – mamy problem. Musimy w takim przypadku albo scalić warstwy, albo usunąć narysowany już fragment albo też wyciąć go i wkleić do prawidłowej warstwy. Da się z tego wybrnąć ale sprawi nam to dodatkowe problemy. Dlatego warstwy trzeba odpowiednio nazywać, grupować oraz nadawać kolory tak aby zminimalizować ryzyko pomyłki.

Prawidłowe oznaczanie warstw

Drugą ważną kwestią jest, to że warstwy nakładają się na siebie i mogą siebie przykrywać (w końcu to “warstwy”). Możemy dzięki temu wygodnie chować i przykrywać elementy (np: znajdujące się na różnych planach). Oczywiście może to też powodować dodatkowe problemy jeżeli nie przemyślimy ułożenia warstw i na przykład warstwę tła połączyliśmy z warstwą pierwszego planu.
Wskazówka: Jeżeli zaczynasz rysować na danej warstwie i nie widzisz zadnego efeketu to prawdopodobnie masz zaznaczoną jakąś warstwę poniżej po której własnie rysujesz ‘na ślepo’.

Chowanie warstw pod sobą

Ile warstw powinien mieć rysunek?

Oczywiście, nie ma na to żadnej jednoznacznej odpowiedzi ale na pewno nie za wiele. Początkowym problemem każdego początkującego artysty cyfrowego jest tworzenie warstw na dosłownie każdy element rysunku. Sam kiedyś gdy rysowałem postać to tworzyłem osobne warstwy na spodnie, buty, koszulkę, sznurówki, zagięcia ubrania, rękawy, pasek od spodni, cienie itp. Mając tak ogromną liczbę warstw nawet na miniaturowe elementy popełniałem mnóstwo pomyłek z zaznaczaniem warstw. Im więcej warstw tym większe ryzyko błędu. Dlatego ilość warstw należy minimalizować w pracy i systematycznie scalać je ze sobą.

Co powinno mieć swoją warstwę?

Wszystko zależy od konkretnego rysunku i twojego stylu pracy. Aby wyjaśnić kilka moich zasad i wskazówek, opiszę warstwy na przykładzie poniższego rysunku.

Warstwy rysunku “Szamanki”

Zacznijmy od szybkie wypisania i opisania jakie mamy warstwy:

  1. Cień – Czyli po prostu cień narzucony na górne części rysunku, tak aby przysłonić cały rysunek (dlatego też ta warstwa znajduje się na samym szczycie).
  2. Ogień – Płomienie na pierwszym planie. Musza znajdować się przed postacią, stąd też wysoka pozycja na drzewku warstw.
  3. Cien nakrycie głowy – kolejny dodatkowy cień, tym razem na nakryciu głowy. Ta warstwa powinna zostać połączona z warstwą “ozdoby”. Nie połączyłem jej, bo cień dodałem na samym końcu rysowania.
  4. Ozdoby – czyli wszystkie dodatkowe jasne elementy, które znajdują się na postaci. (czyli warstwa musi znajdować się nad warstwą “postaci”)
  5. Tatuaże – tak samo jak ozdoby, znajdują się na postaci ale pod ozdobami ( i takie same umiejscowienie ma na drzewku warstw)
  6. Postać – czyli cała sylwetka i skóra postaci, przykryta ozdobami, tatuażami i płomieniami.
  7. Blask – blak płomieni znajdujący się za postacią i ogniem ale jednocześnie przed czarnym tłem.
  8. Tło – czarne tło na ostatnim planie.
Ubiór postaci a warstwy

Stworzenie osobnych warstw na ozdoby i tatuaże pozwoliło mi na swobodne edytowanie tych warstw, nie obawiając się o np: skórę postaci. Gdybym rysował ozdoby, tatuaże i postać jako jedną warstwę to musiałbym bardzo ostrożnie wprowadzać poprawki bo przykładowo przy poprawianiu skóry mógłbym zamalować część ozdób.

Dodatkowo dzięki rozdzielenie ozdób, tatuaży i skóry mogę edytować każdą z nich pojedynczo. Przykładowo jako poniżej, mogę w parę sekund rozjaśnić ozdoby postaci na rysunku, nie wpływając przy tym na kolor skóry postaci.

Rozjaśnianie warstwy ozdób

Gdybym jednak rysował skórę postaci, tatuaże oraz ozdoby na jednej warstwie to wtedy nie byłbym w stanie szybko rozjaśnić tylko ozdób. efekt tej samej operacji rozjaśniania wyglądałby jak poniżej.

Rozjaśnianie scalonej warstwy postaci, ozdób i tatuaży

Jeżeli rysujesz postać, to jej ubrania i wszystkie elementy które znajdują się na niej, podziel na osobne warstwy. Dzięki temu będziesz mógł łatwo edytować i zmieniać kolory na przykład kurtki twojej postaci bez wpływu na inne części ubrania. W tym miejscu przypominam tylko, żeby nie przesadzać z ilością warstw i w miarę rysowania starać scalać je.

Warstwy w photoshopie a różne plany

Płomienie i tło są osobnymi warstwami, mimo że w teorii stanowią wspólne tło dla postaci. Dlaczego zatem postanowiłem tworzyć rysunek mając oddzielone te dwie warstwy?
1. Część płomieni znajduje się przed postacią na pierwszym planie, w sytuacji gdyby te warstwy były scalone. Wyglądałoby to jak poniżej:

Skutki połączenie warstw “ognia” i “tła”

2. Dzięki temu, że warstwy ognia i tła są osobne mogłem dodać warstwę blasku pomiędzy nimi.
3. Mogę zmieniać edytować odcienie płomieni bez wpływu na czarne tło.

Rzeczy na pierwszym planie, na drugim i na trzecim w większości przypadków powinny mieć jako osobne warstwy. Pozwoli to nam łatwe przesuwanie i zmianę kompozycji. Oraz na umieszczenie różnych dodatkowych elementów (na przykład: oświetlenie) pomiędzy warstwami.

Wnioski

Opisałem tutaj moje rady tylko na podstawie tego jednego wybranego rysunku, bo niestety nie ma żadnych uniwersalnych zasad. Zawsze ilość i rodzaj warstw zależą od konkretnego rysunku. Czasem dopiero w połowie rysowania zorientujesz się, ze mogłeś kompletnie inaczej podzielić warstwy. Jak do wszystkiego potrzebna jest tutaj praktyka, obecnie gdy rysuje kolejny rysunek z postacią już góry mniej więcej wiem jak zorganizować sobie warstwy aby ułatwić proces tworzenia. Jeżeli szukasz dalszych wskazówek jak dzielić rysunki na warstwy to śledź kolejne wpisy, bo jeszcze mnóstwo razy wspomnę o tym temacie.

Czy naprawdę trzeba się tak zastanawiać nad warstwami?

I tak i nie. Domyślam się, że część osób może stwierdzić że po co się tak przejmować jak można wszystko narysować po prostu na jednej warstwie. Tak oczywiście, ze można i sam tak czasem robię ale jeżeli chcesz stworzyć dopracowany rysunek warstwy bardzo ci w tym pomogą. Dadzą ci ogromne i łatwe możliwości zmiany. I nie łudź się, że nie będziesz próbował czegoś zmieniać, w każdym ale to dosłownie każdym moim rysunku dokonywałem co najmniej korekcji jasności, kontrastów i kolorów. Zresztą przywoływany tutaj rysunek “Szamanki” od początku rysowany w pomarańczowych barwach ostatecznie wygląda tak:

Ostateczna wersja rysunku szamanki

Jeżeli jesteś zainteresowany tym jak przebiegało rysowanie ‘Szamanki’ to zajrzyj na mój poprzedni wpis gdzie możesz zobaczyć film z speed paintingiem

Maska warstwy

Kolejną funkcjonalnością warstw, która warto poznać jest maska warstwy, jest to opcja pozwalająca na stworzenie jakby dodatkowej warstwy na warstwie. Jeżeli będziemy malować po masce warstwy czarnym kolorem, to będziemy wymazywać jej warstwę tak jakbyśmy używali gumki. A gdy użyjemy białego koloru to będziemy mogli przywracać wymazane elementy. Zobacz poniżej jak to wygląda w praktyce:

Maska warstwy w praktyce
Jak utworzyć maskę Warstwy w photoshopie?
Maska warstwy na okienku warstw

Po kliknięciu w ikonkę “utwórz maskę warstwy” pojawi nam się “dodatkowa warstwa” obok zaznaczonej. Tak jak na obrazku poniżej.

Warstwa i jej maska

Jeżeli chcemy wymazać fragment warstwy “Zamek” to musimy kliknąć w jej maskę, jeżeli klikniemy w normalną warstwę to po prostu będziemy po niej rysować czarnym pędzlem. Zaraz po utworzeniu nowej maski jest ona automatycznie zaznaczona w okienku.

Jak usunąć lub schować maskę warstwy?

Jeżeli klikniemy prawym przyciskiem na maskę warstwy, zobaczymy opcję “wyłączenia maski warstwy”, która zadziała jak kliknięcie w ikonkę oka dla warstwy. Czyli wyłączy widoczność maski ale jej nie usunie.

Jeżeli chcemy maski pozbyć się na dobre, wystarczy wybrać opcję “Usuń maskę warstwy”.

Po co właściwie używać maski wartwy?

Podstawowym zastosowaniem maski jest wymazywanie fragmentów rysunku z stałą możliwością powrotu do poprzedniego stanu. W teorii narzędzia “gumka” również wymazuje i również możemy to cofnąć ale tylko ograniczoną liczbę razy.

Dzięki masce warstwy możemy wymazać w całości jakiś element ale możemy też wymazać go częściowo, jeżeli zmniejszymy krycie pędzla. Wtedy możemy przy pomocy maski warstwy dowolnie manipulować przeźroczystością elementów (przykładowo rysując mgłę, smugę światła).

Przykład zastosowania maski warstwy

Style warstwy

Każda warstwa może mieć swoje własne style, które oferują ogromne możliwości zmiany naszej warstwy po przez nadanie jej obrysu, cienia, blasku, nałożenie kolorów, gradientów, wzorów itd. Co więcej wszystkie te opcje możemy konfigurować w specjalnym oknie. Możemy na przykład zmieniać rozmiar, przeźroczystość, kolor nadanego cienia przy pomocy suwaków i wskaźników procentowych.

Jak utworzyć style warstwy?

Po wybraniu warstwy i kliknięciu w ikonę (fx) w dolnej części okienka pojawi się menu z kilkoma opcja (patrz screen poniżej).

Ikonka stylu warstw

Obojętnie którą z opcji klikniemy pojawi nam się okienko stylu warstw. W którym aby nadać “styl” musimy kliknąć w ikonkę checkboxa przy odpowiedniej nazwie.

Style warstwy w praktyce

Nadany styl pojawi się w okienku warstw pod warstwą. Przy każdym z nich zobaczysz ikonkę “oka” która pozwala na wyłączenie lub wyłączenie widoczności danego stylu.

Wyłączanie widoczności poszczególnych styli warstwy
Jak używać styli warstwy?

Style warstw mają ogrom opcji które pozwalają na dostosowanie każdego efektu, oszczędzę sobie opisywania każdej z nich bo jest ich bardzo dużo ale są raczej proste i intuicyjne w użyciu.

Ciekawą właściwością styli, którą warto znać jest to że mogą one być kopiowane i przenoszone na inne warstwy. Po zaznaczeniu warstwy z stylami, z menu prawego przycisku myszy możemy wybrać “kopiuj styl warstwy” a następnie wybrać inną warstwę i powtórzyć operację klikając “wklej styl warstwy”. Co warto też wiedzieć, style możemy nakładać również na grupy warstw.

Kopiowanie stylu warstwy

W każdej chwili możemy tez usunąć wszystkie nałożone style warstwy wybierając z menu prawego przycisku myszy opcję “Wyczyść style warstwy”.

Usuwanie stylu warstwy
Do czego używać styli warstwy?

W przypadku rysowania można je wykorzystać do nałożenia kolorów i gradientów na naszą warstwę albo wzorków. Osobiście podczas rysowania nie wykorzystuje ich aż tak często, co innego w przypadku projektowania na przykład interfejsu albo projektu CV. Gdzie możemy na przykład stworzyć stylu przycisku z odpowiednimi kolorami, cieniami, obrysem a następnie skopiować go i nadać na wszystkie inne przyciski.

Mieszanie warstw

Ostatnia funkcjonalność warstw, którą chce opisać czyli mieszanie warstw. Pozwala nam na zmienienie sposobu w jaki warstwa nakłada się na warstwy poniżej. Przykładowo: może przenikać i wszystkim ciemnym kolorem nadawać odcień danej warstwy, może też je na przykład rozjaśniać albo odwracać kolory.

Opcje mieszania w oknie warstw

Aby użyć jednej z opcji mieszania warstw wystarczy nacisnąć pole obok “krycia” (na screenie “Rozpuszczanie) a następnie wybrać z menu odpowiedni sposób. Sposobów jest dość sporo choć osobiście do rysowania używam najczęściej 2-3. Poniżej najczęściej używana przeze mnie “Nakładka”

Wskazówka: Opcja mieszania “nakładka” nie daje żadnego efektu na białym kolorze

“Nakładka” w praktyce
Jak i po co używać opcji mieszania?

Domyślną opcją mieszania jest “Normalnie” czyli zwykłe nadkładanie się. Najczęściej w czasie rysowania korzystam właśnie z domyślnej opcji a różne inne opcje mieszania zaczynam używać pod koniec rysowania aby oddać kilka efektów takich jak blask, lekkie pokolorowanie itp.

Opcję mieszania dają świetne możliwości z którymi łatwo przesadzić. Nie polegaj tylko na nich jeżeli chcesz cieniować, dodawać blaski lub zmieniać tonację kolorów. Po pierwsze dlatego, że nie nauczy cię to prawidłowego cieniowania i rysowania a po drugie dlatego, że wprowadza to spory chaos. Gdy masz kilkanaście różnych opcji mieszania na okienku warstw to ciężko nad tym zapanować. Zwłaszcza gdy są to różne opcje mieszania nałożone na siebie. Sam na początku mojej drogi z rysowaniem cyfrowym tworzyłem ich mnóstwo przez co potem nie potrafiłem cieniować bez ich użycia… co było ogromnym błędem, który musiałem potem nadrabiać

Czy będzie trzecia część wpisu “Warstwy w photoshopie”?

Raczej nie, większość funkcjonalności i porad wyczerpałem już w tych dwóch wpisach, ale sama tematyka warstw wróci jeszcze wiele razy na stronie. Na pewno przy okazji nadchodzących wpisów przedstawiających proces tworzenia rysunku od zera podam sporo wskazówek i rad dotyczących umiejętnego operowania warstwami

Zapisz się jeżeli chcesz co jakiś czas otrzymywać zestawienie nowych wpisów oraz specjalne materiały takie jak tapety i pliki photoshopa z rysunkami do wykończenia.