1. Skąd pomysł na tematykę?

Moją główną inspiracją do stworzenia “Yellow” była praca Willama Nicholsa “Afropunk gold” którą przypadkiem znalazłem przeglądając ArtStation.

Afropunk Gold – Willam Nichols

Bardzo spodobało mi się połączenie realistycznie narysowanej postaci na tle chaosu symetrycznych kształtów i symboli utrzymanych w ciepłych odcieniach żółci oraz pomarańczu. Całość wygląda jak ikona przedstawiająca jakąś mistyczną scenę, a dodatkowo było to coś totalnie innego niż wszystkie moje poprzednie prace.

2. Inspiracje

Poniżej kilka rysunków oraz zdjęć, które stanowiły mój materiał źródłowy. Wśród nich można zobaczyć prace austriackiego malarza, symbolisty Gustava Klimta, który tworzył prace, w których pełno było figur i symboli . Podejrzewam, że właśnie ten artysta stanowił inspirację dla Willama Nicholsa i jego “Afropunk gold”, która z kolei stanowiła moją inspirację 🙂

“Tablica” moich inspiracji
3. Wzór

Nie potrafię narysować ludzkiej sylwetki bez żadnego wzoru, więc potrzebowałem znaleźć odpowiednie zdjęcie, które będzie pasowało do mojego konceptu. Chciałem namalować kobiecy akt z postacią w dynamicznej pozie. Po przeglądzie różnych zdjęć ostatecznie wybrałem poniższe ujęcie, w którym bardzo spodobała mi się poza modelki. Przypominała mi trochę starożytne egipskie malunki, które zawsze pokazywały profil twarzy.

Zdjęcie służące jako wzorzec
4. Tworzenie konceptu

Rysowanie konceptu polega, na bardzo uproszczonym stworzeniu ostatecznej wersji w przeciągu paru minut. Głównie chodzi tutaj o sprawdzenie połączenia kolorów oraz kompozycji.

Postanowiłem zmienić fryzurę postaci na dynamiczne rozwiane włosy, dorysować całe ręce oraz oczywiście pozmieniać kolory. Jak widać zdecydowałem się na użycie niebieskiego koloru, który wydawał mi się wtedy fajnym połączeniem, ale ostatecznie zrezygnowałem z niego. Mając gotowy koncept przystąpiłem w końcu do właściwego rysowania.

5. Rysujemy!

Pierwszą rzeczą którą narysowałem była prosta siatka na zdjęciu, którą następnie przeniosłem na moje “białe płótno”. Siatka służy do podzielenia rysunku na małe części i znacząco ułatwia proces odrysowania sylwetki.

  • Narysowanie całej sylwetki postaci na kartce jest trudne, ale narysowanie kilkunastu małych wycinków rysunku, które na końcu złożą się w pełny obraz jest już znacznie łatwiejsze. Zależnie jak czujesz się na siłach, zawsze możesz jeszcze bardziej zagęścić siatkę aby podzielić rysunek na jeszcze mniejsze fragmenty.
Rysowanie małych zamkniętych fragmentów jest znacznie łatwiejsze
  • Linie siatki zapewniają nam punkty odniesienia. Dzięki nim możemy zauważyć szczegóły, które nie są widoczne dla niewprawnego oka. Przykładowo, na siatce możemy zauważyć, że sutki nie znajdują się w jednej linii ale jeden z nich jest na tej samej wysokości co pacha. Lub to, że środek oka przebiega w tej samej linii co górny kraniec ucha.
Zwróć uwagę na zielone linie, które pokazują nieoczywiste punkty odniesienia
6. Wstępny szkic

Etap szkicowania to zarysowanie konturów postaci i jej sylwetki bez żadnych szczegółów. Nie rysuj detali zanim nie będziesz pewny, że proporcję są dobre.

Wstępny szkic

Szkic wykonałem w odcieniach szarości, którym będę później nadawał kolory. Nie chciałem na tym etapie zajmować się barwami tylko skupić się na proporcjach i odpowiednim światłocieniu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rysowania w odcieniach szarości i kolorowania w photoshopie, to koniecznie zajrzyj do mojego wpisu:
Jak kolorować w photoshopie?

7. Dopracowywanie szkicu

Dalszy etap szkicowania, w którym stopniowo dodaję coraz więcej detali i zaczynam zaznaczanie światłocienia na skórze. Dodatkowo pomalowałem już tło na jaskrawo żółty kolor.

Dalszy etap dopracowywania szkicu
Dodawanie światłocienia na skórze

Dodatkowo zacząłem tutaj wstępnie eksperymentowanie z kolorem za pomocą mapy gradientu. Spróbowałem użycie niebieskich odcieni zgodnie z moim wstępnym konceptem. Ostatecznie zrezygnowałem z tego pomysłu, bo połączenie niebieskiej skóry z tym jaskrawo żółtym kolorem spowodowało u mnie mocne i niezamierzone skojarzenia z pewną postacią…

Nieudany koncept kolorystyczny
7. Nakładanie kolorów oraz rysowanie twarzy

Nałożenie kolorów zrobiłem za pomocą mapy gradientu. Jako, że cały rysunek znajdował się tylko na jednej warstwie to kolorowanie było bardzo szybkie i proste.

Pokolorowana skóra

Po zastosowaniu kolorów zająłem się w końcu rysowaniem twarzy oraz włosów. W przypadku fryzury postanowiłem wyciąć włosy i wrzucić je do oddzielonej warstwy. Tak aby później zmiana ich koloru, kontrastów nie wpływała na odcień skóry postaci.

Detale twarzy

Rysowanie twarzy przysporzyło mi trochę problemów, więc zgodnie z moją wcześniejszą radą postanowiłem dorysować kilka linii do siatki aby łatwiej dostrzec różne punkty odniesienia.

Dodawanie kolejnych linii pomocniczych

Każdy nowy element twarzy jak usta, brwi i oczy rysowałem na nowej warstwie a dopiero później gdy byłem zadowolony z efektu scalałem je z warstwą całej postaci. Dlaczego robię w ten sposób? W przypadku rysowania i próbowania nowych elementów bardzo często coś wymazuję i nie chciałem wymazywać narysowanej już skóry.

Dalsze detale twarzy
8. Pierwsze próby rysowania tła

Mając już coraz bardziej gotową postać, zaczynałem powoli próbować się zmierzyć z tłem. Pierwsze podejścia były no… kiepskie. Próbowałem używać podstawowych kształtów photoshopa, wycinać je i cały czas operować w tych samych barwach. Ostatecznie przekonałem się, że tło w pracy Nicholsa jest tylko z pozoru chaotyczne. Tak naprawdę jest bardzo przemyślaną konstrukcją, która operuje nie tylko żółtymi kolorami, ale też odcieniami brązu oraz czerwieni.

Pierwsze nieudane próby stworzenia tła.
9. “Wymazanie biżuterii”

Aby uatrakcyjnić postać w pewnym momencie postanowiłem dodać jej elementy ozdobne, które będą jednocześnie elementem tła. Coś takiego jak ubiór postaci w pracy Nicholsa, który jest trochę ubiorem, trochę tłem i jest kompletnie oderwany od realistycznej skóry postaci.

Ozdobny ubiór w rysunku Nicholsa

Postanowiłem wykorzystać tutaj maskę warstwy, dzięki której usunąłem część skóry postaci tak aby pokazać ozdoby w kolorze tła. Mogłem też po prostu usunąć te elementy gumką, ale maska warstwy pozwoliła mi dowolnie potem edytować i przywracać usunięte elementy. W przeciwieństwie do gumki, której usunięcie jest trwałe.

Jeżeli nie wiesz czym są maski warstwy i jak ich używać, zajrzyj do mojego wpisu Warstwy w photoshopie cz. 2 – Jak używać?

Zastosowanie maski warstwy do “wymazania biżuterii”
10. Tło

Moje kolejne podejście do rysowania tła zacząłem od pobrania kilku próbek kolorów (żółty, pomarańczowy, brązowy, czerwony). Następnie zacząłem za pomocą narzędzia “kształty” rysować bardzo małe prostokąty o różnych wymiarach oraz kolorach.

Początki rysowania tła

Następnie zacząłem masowo kopiować ten mały fragment i zmieniać jego wymiary, obracać i w ten sposób wypełniłem całe tło. Jeżeli przyjrzysz się tłu to zobaczysz, że całość składa się z tych samych fragmentów. Następnie dodałem jeszcze kilka pojedynczych kół i nałożyłem teksturę w stylach warstwy.

Udane podejście do rysowania tła 🙂
11. Wykańczanie detali

Na ostatnim etapie zająłem się wykańczaniem bardzo małych detali, podkręceniem kontrastu, dodaniem więcej światłocienia, wykończeniem dłoni oraz włosów.

Włosy jak widać przeszły trochę większą zmianę, zdecydowałem się na zmianę fryzury bo miałem duże problemy z narysowaniem końcówek włosów które wyglądały po prostu źle na tym tle. Ich odpowiednie narysowanie kosztowałoby mnie za dużo czasu, a ja już byłem na etapie na którym chciałem już po prostu skończyć rysunek i zacząć kolejny 🙂

12. Finalna wersja
Finalna wersja rysunku
Cały proces rysowania w jednym gifie